Fagbevægelsen og dens udfordringer

Tirsdag den 9. oktober 2012 kl. 16

”Fagbevægelsen er i frit fald” stod der i en overskrift i avisen. De store LO-forbund har på et år mistet 40.000 medlemmer.

En af de store skikkelser i dansk fagbevægelse er Thorkild E. Jensen, bosat i Farum, uddannet som bygnings- og landbrugssmed, formand for Dansk Metal med ca. 115.000 medlemmer fra 2003, indtil han afgik på kongressen i september i år. Det er altså en meget vidende og aktuel skikkelse, vi får besøg af til at fortælle om opbrud og fremtid i dansk fagbevægelse.

Thorkild E. Jensen siger bl.a. om sit indlæg:

” Lige nu er der et stort behov for at tale om Den Danske Model og vigtigheden af ordentlige overenskomster. Vi fik Hovedaftalen i 1899, og sagen med ”Vejlegården” siger vel mere end noget andet, at vi har en opgave med at formidle det budskab.

Alt dette kræver, at fagbevægelsen har en høj organisationsgrad, og her har vi også en opgave. Men fagbevægelsen kan selvfølgelig ikke løse problemerne alene. Det kræver samarbejde, ikke mindst med Socialdemokraterne.”