Livet som fattig – veje til et værdigt liv

Tirsdag den 4. december 2012 kl. 16

Danmark er et af verdens rigeste og mest lige samfund, men også det OECD-land, hvor uligheden er steget mest i 00’erne.Fattige børn, voksne og gamle marginaliseres mere, andre bliver mere stressede, og lokalsamfundet bliver mere utrygt at leve i.

Kommunen kan ikke løse opgaven alene, men har brug for samarbejde med frivillige organisationer og lokalsamfund. Furesø er kendt for kreativitet og er landets 6. rigeste kommune, målt på gennemsnitsindtægter. Kan og vil vi gøre noget?

Fattigdom handler ikke kun om penge, men de er vigtige for at være med i fællesskabet. Børn risikerer udelukkelse fra netværk, fødselsdage, ferier, sport osv. Udelukkelsen opleves også af langtidsledige og pensionister. Myndighederne registrerer de sociale skævheder i folkeskole, erhvervsuddannelser, sundhedsvæsen og arbejdsmarked, men kan ikke enes om effektive løsninger. Der er meget viden om, hvad man kan gøre, som ikke bruges.

Oplægsholder er Per K. Larsen, psykolog, bosat i Jonstrup (S-medlem af Furesø byråd). Han har været kontorchef i Socialstyrelsen, direktør for nonprofit-virksomheder i 90’erne og leder for danske og internationale projekter i 00’erne. I 2009 blev han landssekretær for European Anti-Poverty Network, en paraplyorganisation for fattigdomsbekæmpende organisationer i EU.