Søndag på biblioteket

Århundredets mordgåde
– fortalt på en ny måde

Søndag den 2. december 2012 kl. 14

Dobbeltmordet på Peter Bangsvej i 1948 er blevet kaldt århundredets mordgåde. Kontorchef Vilhelm Jacobsen og hans hustru, Inger Margrethe, blev myrdet i deres hjem under halvrituelle, mystiske omstændigheder, og morderen udlagde mærkelige falske spor.

Gåden har optaget politifolk i det meste af deres liv og også mange andre, fordi mordet trak tråde ud i samfundets ”pænere” kredse og måske hænger sammen med efterkrigstidens sortbørshandel, valutaspekulationer, spillemani, hemmelige elskere og den berømte ”Edderkop-sag”. Blev sagen lukket af højere instanser, da en afsløring var på vej?

Journalisten Peer Kaae har været dybt fascineret af historien, siden han hørte den som 8-årig af sin mormor, og besluttede at skrive en bog. Han gravede sig ned i et materiale, der bl.a. omfatter 42 kasser med politi­rapporter, herunder 12.500 afhøringer. Nogle af resultaterne fik han det amerikanske forbundspoliti, FBI, til at teste.

Peer Kaae fortæller historien på en dramatisk, levende måde med billeder, facts og anekdoter – og han kan sætte navn på morderen. ”Jeg fandt hans telefon­nummer i fru Jacobsens lommebog og lagde puslespillet på en ny måde. Hr. X døde i 2005, ligger begravet på Søllerød Kirkegaard – og jeg har faktisk selv været meget tæt på hans familie”.

Pris: Medlemmer 40 kr. Andre: 60 kr.

Dette indlæg blev udgivet i Søndag på biblioteket. Bogmærk permalinket.