illu-kontrolDebatforum – Kan man stole på fødevarestyrelsen?

Onsdag d. 18. marts 2015, kl. 16:00-17:30

Danmark er et landbrugsland og producerer og forarbejder fødevarer som sælges i 179 lande verden over. Fødevaresektoren beskæftiger godt 5% af arbejdsstyrken i Danmark eller ca. 140.000 fuldtidsstillinger. I 2012 var den samlede eksportværdi ca. 125 mia. kr. med Tyskland, Kina, Sverige og England som de største markeder.

Danmark er internationalt anerkendt som et land med et meget højt sikkerhedsniveau og for at have en om-fattende og troværdig kontrol bag eksportcertifikaterne og kongekronen på stemplet som dyrlægen benytter, når et parti varer godkendes til eksport.
Samtidig er der jævnligt i den hjemlige presse historier om fødevareskandaler. Råddent kød, datosvindel, livsfarlige kosttilskud og mikrobiologiske og kemiske forureninger i maden, som medfører sygdom og i nogen tilfælde også dødsfald.
Så hvad er op og ned. Er der grund til at være dybt bekymret eller er der grund til at være stolt over de danske fødevarer? Og kan man stole på fødevarekontrollen i Danmark. Det vil der blive lejlighed til at diskutere og udfordre.
Esben Egede Rasmussen er cand.scient.pol og MA. Esben er direktør i Fødevarestyrelsen, bosiddende i Værløse.

Mødeleder: Jørn Gry
Gratis adgang – alle er velkomne
Tilmelding: Senest 13. marts ved personlig henvendelse på Hareskov Bibliotek