Debatforum – Giftig natur

Kan grøntsager og spisesvampe være giftige?

Torsdag den 15. september 2011 kl. 16

Oplægsholder: Jørn Gry,  toksikolog, konsulent i fødevaresikkerhed.

Kan man blive syg af at spise bønner? – og hvad med kartofler, selleri og squash? Kan der være problemer i at spise rå champignon – eller svampe, som er spiselige ifølge svampebøger? Kan helsekostplanter og ”vilde urter” være et sundhedsmæssigt problem?

Jørn Gry, bosat i Hareskovby, er toksikolog, konsulent i fødevaresikkerhed for bl.a. Fødevarestyrelsen. I foredraget fortæller han om naturlige, giftige indholdsstoffer i fødevareplanter og spisesvampe, giver eksempler på risikovurderinger og gode råd om, hvordan man håndterer problemerne.

Jørn Gry har i august sammen med Jens H. Petersen, Foreningen til Svampekundskabens Fremme www.svampe.dk, skrevet en folder for Fødevarestyrelsen og Svampeforeningen om spiselige svampe og deres giftige dobbeltgængere. Folderen vil blive omtalt og uddelt på mødet (se også omtalen af svampeturen 24. september)

Læs mere om arrangementet her: efterår-2011-debat-endelig-pdf

Gratis adgang

Tilmelding: Børge Egelund Jørgensen

Tlf. 4498 8003

Sted: Hareskov Bibliotek

Dette indlæg blev udgivet i Aktuelle arrangementer, Debatforum. Bogmærk permalinket.